Featured
Table of Contents
De communes of de meervoudige huishoudens die sommige jonge mensen oprichten, zijn zonder twijfel de reflexie van de behoefte om de stijgende huurprijzen te delen, maar ze zijn veel meer een reactie tegen wat zij beschouwen als het afstompende, strakke patroon van de kleine gezinseenheid (Onderdelen draaien en frezen.) (Onderdelen draaien en frezen.) (Onderdelen draaien en frezen.) (Onderdelen draaien en frezen.). De mystiek van het biologische ouderschap heeft tot gevolg dat sommige echtparen wanhopig ongelukkig zijn omwille van hun onvruchtbaarheid terwijl anderen kinderen krijgen die ongewenst zijn en verwaarloosd worden
'Een veilige thuis', schrijft John Hartwell, 'betekent vaak een verstijvende atmosfeer waar een parodie opgevoerd wordt van menselijke relaties en waar tekenen van creativiteit in de kiem gesmoord worden als een bewijs van afwijking ( 5).' We zijn nog zeer ver verwijderd van een samenleving waarin kinderen zouden mogen kiezen aan welke van de plaatselijke ouderfiguren ze zich willen hechten, maar er zijn reeds een aantal interessante voorstellen gedaan die allemaal het losmaken van de gezinsbanden, in het belang van de beide ouders en de kinderen, op het oog hebben.
Deze ideeën zijn niet gebaseerd op de verwerping van onze verantwoordelijkheid voor onze kinderen; ze betekenen dat we die verantwoordelijkheid moeten delen met de hele gemeenschap en dat we het principe moeten aanvaarden dat zoals Kropotkin zei, alle kinderen onze kinderen zijn. Onderdelen draaien en frezen.. Ze houden ook in dat de kinderen zelf verantwoordelijkheid moeten dragen, niet alleen voor zichzelf maar voor de gemeenschap en dat is precies wat onze gezinsstructuur niet kan verkrijgen
Het ene uiterste is de vervorming van het kind door het toeval van bet ouderschap, of door de possessiviteit van de ouders, of door de bestendiging van het gezinssyndroom of door ontoerei¬kendheid en onbekwaamheid - Onderdelen draaien en frezen.. Het andere uiterste is de emotionele afstomping van het kind in kinderbewaarplaatsen door gebrek aan persoonlijke affectie
Belangrijker dan de structuur van het gezin zijn de verwachtingen die de mensen hebben van hun rol in het gezin. De huiselijke tiran van het Victoriaanse gezin was slechts in staat zijn gezag uit te oefenen omdat de anderen bereid waren het te verdragen. Er is een oude slogan onder de progressieve opvoeders: 'Krijg ze, Geef ze Liefde en Laat ze met Rust'.
Terzelfdertijd stelt de voortdurende uitbreiding van het officieel onderwijs het toekennen van echte verantwoordelijkheid aan de jongeren steeds meer uit. Onderdelen draaien en frezen.. Elke leraar zal je het verschil duidelijk kunnen maken tussen een 16-jarige die werkt en part-time cursus volgt in verband met zijn werk en eentje van dezelfde leeftijd die nog full-time naar school gaat
Wat het gezinsleven betreft hebben we nog steeds geen echt tolerante maatschappij ontwikkeld maar wel een maatschappij waarin het lastig is om op te groeien. Onderdelen draaien en frezen.. Aan de andere kant zal het feit dat een steeds toenemende minderheid van jonge mensen de stereotypen van seksueel gedrag en seksuele rollen die hun ouders beperkt en onderdrukt hebben gewoon onbelangrijk vinden, in de toekomst zeker gezien worden als één van de positieve verwezenlijkingen van onze tijd
Inderdaad, geen enkel andere beweging heeft aan de principes, concepten, experimenten en de praktijk van de opvoeding een belangrijkere plaats toegekend in zijn geschriften en activiteiten. Krimerman en Perry, Patterns of Anarchy (1966) Uiteindelijk is de sociale functie van de opvoeding de bestendiging van de maatschappij : het is de socialiserende functie.
In de traditionele samenlevingen voedt de boer zijn zonen op om de grond te bewerken, de man aan de macht voedt de zijne op om ook macht te verwerven, en de pries¬ter maakt hen allen de noodzakelijkheid van het priesterschap duidelijk (Onderdelen draaien en frezen.). In de moderne overheidssamenlevingen, zoals Frank MacKinnon zegt, 'is het onderwijssysteem het belangrijkste instrument in de handen van de moderne staat om de mensen te zeggen wat ze moeten doen
Het voornaamste verschil zou echter zijn dat in de Oudheid slechts sprake is van het onderricht van de heersende klassen (Onderdelen draaien en frezen.). Een Spartaanse opvoeding bestond gewoon in een opleiding tot infanteriesoldaat en in een opleiding van de burgers in de technieken om de slaven te onderwerpen, de heloten, die het dagelijkse werk van de staat deden en de burgers in aantal ver overtroffen
De idee dat het lager onderwijs kosteloos, verplicht en universeel moet zijn is veel ouder dan de Britse wetgeving van de 19de eeuw. Martin Luther deed beroep op 'de Raadsleden van al de Steden in Duitsland om de Christelijke Scholen op te richten en in stand te houden', in het calvinistische Genève werd de schoolplicht gegrondvest in 1536, en de Schotse volgeling van Calvijn, John Knox 'richtte zowel een school als een kerk op in elke parochie. Onderdelen draaien en frezen..' In het puriteinse Massachusetts werd kosteloos verplicht onderwijs ingevoerd in 1647
de gecentraliseerde autoriteit nam, nu het te laat was, het werk op dat verwaarloosd was met het vervallen van de gemeentelijke vrijheid in het grootste deel van Europa ( 2).' Met andere woorden, door het plaatselijke initiatief te elimineren handelde de staat in zijn eigen belang. De schoolplicht is historisch verbonden met de uitvinding van de drukpers, de opkomst van het protestantisme en het kapitalisme, maar eveneens met de ontwikkeling van de idee van de souvereine staat zelf.
Rousseau, wiens Emile een totaal individuele opvoeding voorstaat (de menselijke samenleving wordt genegeerd, heel het leven van de opvoeder is gewijd aan de arme Emile) pleitte nochtans in zijn Discours sur l'économie politique (1758) voor volksopvoeding 'onderworpen aan regels door de staat voorgeschreven (Onderdelen draaien en frezen.). als de kinderen in gemeenschap opgevoed worden in de schoot van de gelijkheid; als ze doordrongen worden met de wetten van de staat en de voorschriften van de Algemene Wil
om mettertijd verdedigers en vaders te worden van het land waarvan ze zo lang de kinderen zijn geweest.' Godwin, in zijn Inquiry Concerning Political Justice (1793) bekritiseert de hele idee van nationale opvoeding. Hij noemt de argumenten op die ervoor pleiten, dezelfde als die Rousseau aanhaalt, en voegt er de vraag aan toe: 'Als de opvoeding van de jeugd helemaal beperkt blijft tot de voorzichtigheid van hun ouders, of de toevallige goed¬wil van privé-opvoeders, moet daar dan niet noodzakelijk uit volgen dat sommigen opgevoed worden tot de deugd, anderen tot de ondeugd en dat nog anderen volledig verwaarloosd worden?' Het antwoord van Godwin is de moeite waard om volledig te citeren omdat zijn eenzame stem op het einde van de 18de eeuw tot ons spreekt met de woorden van de huidige 'ontscholers': De wonde die het resultaat is van het systeem van nationale opvoeding, is op de eerste plaats de idee van duurzaamheid die alle publieke instellingen in zich hebben ...
Zelfs in zo'n kleingeestige instelling als de zondagsschool, bestaan de belangrijkste lessen in het aanleren van een bijgelovige verering voor de Kerk van Engeland, en te buigen voor een man in een mooie mantel - Onderdelen draaien en frezen.. Ten tweede is de idee van nationale opvoeding gegrond in een gebrek aan aandacht voor de natuur van de geest
Hij die leert omdat hij verlangt te leren, zal luisteren naar de richtlijnen die hij krijgt en de betekenis ervan begrijpen. Hij die onderwijst omdat hij verlangt te onderwijzen zal zijn taak vervullen met enthousiasme en energie - Onderdelen draaien en frezen.. Maar op het ogenblik dat een politieke instelling het op zich neemt om ieder zijn plaats toe te kennen, zal iedereen zijn functies vervullen met traagheid en onverschilligheid
De regering zal het niet nalaten het onderwijs te gebruiken om haar macht te vergroten en haar in¬stellingen te bestendigen ... De mening van de regering als instandhouder van een opvoedingssysteem zal zonder twijfel dezelfde zijn als haar opvattingen in haar politieke hoedanigheid (3) ... Diegenen die vandaag de dag het verband tussen de nationale regering en de nationale opvoeding bekritiseren zouden het hiermee eens zijn, en zouden beweren dat het in de natuur ligt van staatsautoriteiten om dwingende en hiërarchische instellingen op te richten waarvan de uiteindelijke functie erin bestaat de sociale ongelijkheid te bestendigen en de jongeren een hersenspoeling te bezorgen zodat ze hun eigen plaatsje in het georganiseerde systeem gaan aanvaarden.
'De eerste maatregel', zei hij, 'zal zijn het oprichten van scholen voor het volk.' 'En wat zal het volk geleerd worden in die scholen?' 'De plichten van de mens - opoffering en toewijding ( 4) (Onderdelen draaien en frezen.).' Bakoenin maakte dezelfde vergelijking als nu Everett Reimer en Ivan Illich tussen. het leraarsberoep en een priesterlijke kaste, en hij beweerde dat 'dezelfde omstandigheden, dezelfde oorzaken altijd dezelfde gevolgen hebben
Latest Posts
Vakantie Kenia - Bijzondere Safari's En Zonnige ... - Tui
Safari In Kenia En All-inclusive Strandvakantie - Voyage Privé
Hotel Safari Kenia