Featured
In de praktijk is hierop een uitzondering gemaakt voor particuliere functionaris sen. Deze mogelijkheid is gecreëerd om gemeenten in staat te stellen bij bedrij ven uit de private sector personeel in te huren voor de functie van BOA voor het domein openbare ruimte (slotenmaker veulen). Zij wor den dan aangesteld als onbezoldigd gemeenteambtenaar en zijn alleen bevoegd om op te treden tegen over tredingen van lokale verordeningen als bijvoorbeeld de APV en de Afval stoffenverordening, en specifieke bepa lingen uit de Wegenverkeerswet zoalsparkeerovertredingen (zie eveneens de bijlage bij voornoemde circulaire)
Hiervoor gelden vanzelfsprekend aanvullende oplei dings- en vaardigheidseisen. De veilig heidsministers zijn de gemeenten op dit punt tegemoetgekomen, zodat de gemeenten daadwerkelijk een vuist kunnen maken tegen overlast en vermogen de BOA’s geen werkzaamheden verrichten voor een beveiligingsorgani satie of recherchebureau of die in stand houden. Dit om (de schijn van) belan genverstrengeling te voorkomen.
Gelet op de druk op gemeenten om zichtbaar op te treden tegen overlast en verloederingBOA’s moeten niet geassocieerd kunnen worden met de particuliere organisatie waar zij zijn ingehuurd loedering (slotenmaker veulen). Met de inzet van toezicht houders en BOA’s krijgt de gemeente meer greep op de lokale veiligheid en is ze minder afhankelijk van de politie
Belangrijkste daarvan is dat duidelijk en herkenbaar is dat de BOA’s als onbezoldigd ge meenteambtenaar in dienst zijn en niet (bijv. door kleding) geassocieerd kun nen worden met de particuliere organi satie waar zij zijn ingehuurd (slotenmaker veulen). Verderen de uitbreiding van het bevoegdhe denpakket (de bestuurlijke strafbe schikking, waarbij BOA’s een belangrij ke rol spelen), lijkt hier sprake van een groeimarkt
Het overheidstoezicht hierop schoot tekort. »» Dit was reden voor een grondige herziening van het BOA-stelsel. Deze herziening is medio 2009 afgerond en moet leiden tot een transparanter, efficiënter en gebruiksvriendelijker systeem. »» Er zijn nu vijf afgebakende domeinen: openbare ruimte, milieu en welzijn, onderwijs, openbaar vervoer, werk, inkomen en zorg en een restcategorie.
Security Management nummer 1/2 januari/februari 201115securit yBeveiliging van radioactieve stoffen In het Europees CBRN-Actieplan zijn acties opgenomen die lidstaten moeten ondernemen om terroristische dreiging met radioactieve stoffen een halt toe te roepen of op zijn minst te doen afnemen (slotenmaker veulen). De brede erkenning dat beveiliging tegen CBRN/E-terrorisme niet alleen een verantwoordelijkheid is voor de (Rijks)overheid, maar een gezamenlijke, heeft in Nederland inmiddels tot belangrijke resultaten geleid
Ton Vermeulen en Henk Neddermeijer *Elke dag vinden er ergens ter wereld terroristische aanslagen plaats. slotenmaker veulen. Hoewel de doelen die terroristische organisaties daarmee willen bereiken uiteenlopen, berokkenen zij met deze aanslagen enorm veel menselijk leed en grote schade. De frequentie van aanslagen in landen zoals Irak, Pa-om de dreiging een halt toe te roepen of op zijn minst te doen afnemen, is ondertussen in werking getreden
In Nederland is er van lieverlee de E van explosief toegevoegd (CBRN/E), omdat ook het ge-Beveiliging tegen CBRN/E-terrorisme is niet alleen een verantwoordelijkheid voor de (Rijks)overheid kistan en Afghanistan ligt hoger dan in bijvoorbeeld de westerse wereld (slotenmaker veulen). Maar ook de Verenigde Staten en Europa hebben in het laatste decennium een aantal ernstige aanslagen moeten incasseren
Om daarin succesvol te zijn, moet er wel sprake zijn van een voldoende mate aan alertheid van omstanders - slotenmaker veulen. (Een vergelijkbare kwetsbare situatie voor terroristen doet zich voor als zij of hun handlangers verkenningen uitvoeren. Ook dan is (vroeg)tijdige ontdekking mogelijk.)Beveiligingscontext In zekere zin draagt iedereen bij aan de beveiliging tegen een CBRN/E-aanslag
Het beveiligen van bijvoorbeeld een ampul met radioactieve stof voor medische toepassingen lijkt ogenschijnlijk alleen de verantwoordelijkheid van het ziekenhuis waar de stof daadwerkelijk wordt ingezet. Vanuit een breder perspectief kan dit beeld echter gemakkelijk worden aangevuld. Zoals de figuur grofmazig dui-securit yvoorbeeld van de implementatie van het verdrag fysieke beveiliging.
De beveiliging in het kader van CBRN/E is een gezamenlijke verantwoordelijkheid (slotenmaker veulen). delijk maakt, is de beveiliging in het kader van CBRN/E een gezamenlijke verantwoordelijkheid. Vanaf het ‘niveau’ van de Europese Unie, via Nederland en de verschillende overheden tot aan de burger is er een beveiligingsketen denkbaar, waarin de schakels ieder voor zich en gericht op de eigen verantwoordelijkheid maatregelen en voor zieningen moeten treffen om bepaalde risico’s te beheersen
Voor Nederland geldt dit ook, maar daarnaast is op tactisch en uitvoerend niveau bijvoorbeeld ook de organisatie en inzet van inlichtingen- en politionele diensten relevant - slotenmaker veulen. Andere overheden, zoals provincies, waterschappen en gemeenten hebben een hiervan afgeleide taakstelling. Voor bedrijven ten slotte houdt deze aanpak in dat hun bedrijfsbevei liging adequaat ingericht moet zijn en dat de medewerkers aan de beveiliging van het bedrijf bijdragen
Een paar voorbeelden op chemisch gebied - slotenmaker veulen. Inmiddels zijn twee convenanten af gesloten tussen de overheid en het bedrijfsleven (met inbegrip van enkelebrancheorganisaties), het Security Convenant Kunstmest en het Convenant Olie en (petro)chemische industrie. Ook dragen talloze chemische bedrijven zelf op dit gebied een steentje bij. Veel bedrijven in deze sector hebben namelijk het Responsible Care programma aanvaard
De kabinetswisseling heeft ertoe geleid dat het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie de verdere realisatie van de MR heeft overgenomen. De regeling zal zodra deze van kracht wordt, zonder twijfel tot op een bepaald niveau bijdragen aan de maatregelen die in het CBRN-kader worden getroffen - slotenmaker veulen. Toch is het niet de ambitie van de regeling om terroristische aanvallen op een directe wijze tegen te gaan of te voorkomen
Deze benadering komt in belangrijke mate overeen met diverse richtlijnenIn zekere zin draagt iedereen bij aan de beveiliging tegen een CBRN/E-aanslag Als voorbeeld op het gebied van ‘ex plosieven’ mag het volgende gelden - slotenmaker veulen. Op Europees niveau staat een nieuwe verordening op het punt ingevoerd te worden, die het consumenten moeilijker moet maken bepaalde chemische stoffen waarvan men zelfgemaakte explosieven kan maken, te verwerven
Tenslotte is in dit kader de Ministeriële Regeling Nucleair van belang te noemen alsvan het Internationaal Atoomenergie Agentschap (IAEA) en spoort tevens met belangrijke Europese richtlijnen in dit kader - slotenmaker veulen. Het idee is dat, wanneer je diefstal van radioactieve stoffen daadwerkelijk weet te voorkomen of de kans erop vermindert, je vanzelfsprekend ook geen of minder risico loopt op een inzet van radioactieve stoffen door kwaadwillenden
Latest Posts
Safari In Kenia En All-inclusive Strandvakantie - Voyage Privé
Hotel Safari Kenia
Hp Wireless Printer